INTERVENSI SUPERVISI AKADEMIK DALAM PENINGKATAN PEMANFAATAN TIK DALAM MENYUSUN PERANGKAT PEMBELAJARAN

Jakaria Jakaria

Abstract


Lesson planning plays as not only a guide but also a reference in carrying out instructional activities in the classroom. Designing lesson plans become relatively difficult when done manually. This study aims to describe the preparation of ICT-based lesson planning. More specifically, this study aims to determine the effect of implementing academic supervision on increasing teacher motivation in preparing lesson plans using ICT. The research was conducted at SMAN 1 Mande involving 5 subjects for three months in the 2019/2020 school year. Data collection techniques through observation and interviews. Data were analyzed by comparative descriptive method, by comparing quantitative data on the number of teachers who concluded teaching devices with the total population. The results of this study indicate that the collection of commitments and guidance as an intervention in utilizing ICT to design learning tools has proven to be effective. It is recommended that teachers get planned and programmed interventions to foster consistency and work commitment.

 

ABSTRAK

Perangkat pembelajaran merupakan petunjuk jalan sekaligus menjadi acuan dalam melaksanakan pembelajaran. Penyusunan perangkat pembelajaran menjadi relatif sulit ketika dilakukan secara manual. Penelitian ini bertujuan untuk memaparkan penyusunan perangkat pembelajaran berbasis TIK. Lebih spesifik, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penyelenggaraan supervisi akademik terhadap peningkatan motivasi guru dalam menyusun perangkat persiapan pengajaran dengan menggunakan TIK. Penelitian dilakukan di SMAN 1 Mande dengan melibatkan 5 subyek selama tiga bulan pada tahun ajaran 2019/2020. Teknik pengumpulan data melalui pengamatan dan wawancara. Data dianalisis dengan metode deskriptif komparatif yaitu dengan membandingkan data kuantitatif jumlah guru yang menyumpulkan perangkat ajar dengan jumlah seluruh populasi. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa penagihan komitmen dan bimbingan yang menjadi intervensi dalam memanfaatkan TIK untuk merancang perangkat pembelajaran terbukti efektif. Dianjurkan agar guru mendapatkan 


Keywords


Supervisi Akademik; RPP; TIK

Full Text:

PDF

References


Arikunto, P. S., 2006. Metodologi Penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Chizhik, E. W. C. A., 2018. Using Activity Theory to Examine How Teachers' Lesson Plans Meet Students' Learning Needs. The Teacher Educator, (1)(The Teacher Educator 53(1):67-85), pp. 67-85.

Purwanto, M. N., 2007. Manajemen Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kinerja Guru Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesehatan SMK di Kecamatan Sewon Kabupaten Bantul. Jurnal Kependidikan UMMI, pp. 126-137.

Ratnawati, R., 2017. Developing A Lesson Plan For Teaching English For Specific Purposes To Adult Learners At A Private University. Journal of Applied Linguistics and Literacy , Vol 1(No 2 ), pp. 33-42.

Rian Zazkis, P. L. N. S., 2009. Lesson Plays: PLanning Teaching versus Teaching Planning. Jastor, pp. 40-47.

__.Peraturan Pemerintah (2008) Nomor 74 Tahun 2008 tentang Guru.

__.Permendikbud 22 (2016) Nomor 22 Tentang Standar Proses .




DOI: https://doi.org/10.35880/simpuljuara.v3i2.93

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

SIMPUL JUARA INDEXED BY:

   

__________________________________________________________________________________________________________

Pemerintah Daerah Provinsi Jawa Barat Dinas Pendidikan Cabang Dinas Pendidikan Wilayah VI

Jalan Raya Cipeuyeum Km 19 Desa Kertasari Kecamatan Haurwangi
Email: kcdwilayah6@gmail.com